Jak działa Leucyna?

Leucyna jest jednym z aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach (BCAA), które są tak ważne w wspomaganiu zdrowia mięśni. Jest także godnym uwagi składnikiem białka serwatkowego, które według wielu osób nadaje tej formie białka moc wzmacniania mięśni.

Aminokwasy

Istnieje 9 niezbędnych aminokwasów i 3 aminokwasy rozgałęzione. BCAA to izoleucyna, walina i, oczywiście, leucyna. Te trzy aminokwasy są szczególne, ponieważ nie są rozkładane przez enzymy w wątrobie i mają większą swobodę w dostaniu się do tkanek ciała. Grupa BCAA zapewnia szereg postulowanych korzyści, w tym pomoc w zmniejszaniu uszkodzeń mięśni opartych na oporach. Ale co z tym pojedynczym aminokwasem? Co sprawia, że ten związek jest tak istotny?

Leucyna jest szczególnie wyjątkowa ze względu na siłę działania, co jest jedną z przyczyn, dla których uzyskała ona więcej oceny badawczej, jako osobnego suplementu niż izoleucyna lub walina.

Funkcje obejmują specjalną umiejętność:

  • Pobudzić wzrost mięśni,
  • Jest to zdolność do modulowania wrażliwości na insulinę,
  • Kataboliczny wpływ na tłuszcz – i fakt, że jest to jeden z dwóch aminokwasów, których nie można przekształcić w cukier.

Jak działa Leucyna?

Utrzymanie beztłuszczowej masy mięśniowej jest kluczem do zarządzania wagą, polepszania wydajności i utrzymywania zdrowia i dobrego samopoczucia. Będąc w stanie ułatwić większą syntezę białek mięśniowych, organizm może odzyskać siły po wysiłku, lepiej działać i przeciwdziałać negatywnym skutkom starzenia.

Leucyna odgrywa kluczową rolę w wielu funkcjach, w tym kontroli hormonalnej, stabilizowaniu poziomu glukozy we krwi, zapobieganiu rozpadowi białek mięśniowych i ułatwianiu syntezy białek mięśniowych. Przeważająca funkcja leucyny występuje w drugiej z dwóch wyżej wymienionych korzyści; mianowicie jest budulcem do rozwoju białek mięśniowych i ułatwiania odpowiednich sygnałów ułatwiających wzrost. Oznacza to, że: więcej syntezy białek, oznacza więcej rozwoju mięśni szkieletowych.

Korzyści z Leucyny

Leucyna wpływa na masę mięśniową. Kolejna dodana korzyść leucyny wykracza poza jej korzyści z powiększania MPS. Rola leucyny w regulowaniu aktywności różnych białek wspomagających translację mięśni szkieletowych prowadzi do jej zbadania również, jako środka przeciwdziałającego marnowaniu.

Przy wyższych stężeniach niż wymagane do syntezy białek mięśniowych, nawet, jeśli zaczynają się stabilizować, jeśli stężenie leucyny pozostaje wystarczające, efekt zachowywania mięśni można zaobserwować w warunkach zanikowych.

Oznacza to, że w sytuacjach, w których spodziewane jest zanikanie mięśni (atrofia), wysokie stężenia leucyny są w stanie chronić beztłuszczową masę mięśniową osoby spożywającej suplement w sposób zależny od dawki. W rzeczywistości zaobserwowano to w przypadku raka jak również podczas zatrucia krwi lub urazów, takich jak oparzenia.

Czy Leucyna może zapobiegać rozpadowi mięśni?

Podobne badania wykazały również, że atrofia (obserwowana podczas urazu lub leżenia w łóżku) może być osłabiona przez suplementację leucyną, podobnie jak wiek związany z utratą mięśni (sarkopenia). Postuluje się, że wystarczające stężenia leucyny w normalnych warunkach mogą nasycić ośrodki proteidegradacji w komórkach mięśniowych, aby spowolnić zanik mięśni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *