Jak działa błonnik?

Chcąc schudnąć i cieszyć się dobrą sylwetką, warto jest zastosować odpowiednią dietę, która przyniesie wiele korzyści. Oprócz zmiany nawyków żywieniowych, potrzebne jest także zwrócenie uwagi na konkretne składniki. Jednym z nich jest błonnik, który doskonale sprzyja odchudzaniu.

Jak działa błonnik

Błonnik jest produktem, który nie jest trawiony przez organizm, tak jak inna żywność. W ten sposób przechodzi on przez cały układ pokarmowy. Jaki z tego wniosek? Działa w pewnym sensie jak „miotełka”, która wymiata zalegające resztki w układzie pokarmowym. Ma więc właściwości:

  • wspomagające układ pokarmowy
  • korzystnie wpływa na trawienie
  • usprawnia pracę jelit
  • pomaga przy dolegliwościach typu zaparcia
  • przeciwdziała miażdżycy
  • wspomaga produkcję soków trawiennych
  • zmniejsza wzdęcia
  • przeciwdziała opuchniętemu brzuchowi

Ponadto spożywanie błonnika daje długie uczucie sytości. Spowodowane jest to faktem, że pod wpływem wody puchnie, a więc zwiększa swoją objętość w żołądku. Ponadto spowalnia on proces trawienia innych pokarmów, dzięki czemu zapobiega skokom insuliny we krwi. W ten sposób jest idealny dla osób, które mają problemy z podjadaniem między posiłkami i uczuciem głodu, mimo zjedzonego posiłku.

Gdzie znaleźć błonnik

Wbrew pozorom, błonnik znajduje się w wielu naturalnych produktach. Będą to przede wszystkim:

  • pełnoziarniste produkty – pieczywo, mąki, ryże, kasze, makarony, płatki
  • wiele owoców – banany, agrest, kiwi, jabłka, śliwki, itd.
  • warzywa – zwłaszcza brokuły, marchew, kalafior, szpinak, pomidory
  • pestki i nasiona
  • orzechy
  • rośliny strączkowe

Najwięcej błonnika

Łatwo dostępnymi produktami, które posiadają ogromną ilość błonnika są otręby. Na rynku istnieją otręby owsiane, pszenne czy żytnie. Dieta z otrębami polega na spożywaniu jednej do dwóch łyżek tego produktu.

Ile błonnika spożywać

Dzienna dawka błonnika dla dorosłej osoby to od 25 do 40 gram na dobę. Rozpoczynając swoją przygodę z błonnikiem, zwłaszcza z produktami, które zawierają jego dużą ilość, najlepiej jest zacząć od małych dawek, a dopiero później systematycznie zwiększać tę ilość. W ten sposób uniknie się „szoku” dla organizmu, który mógłby źle zareagować na zbyt dużą dawkę błonnika.

Efekty stosowania błonnika

Spożywając produkty z większą ilością błonnika można liczyć na dobre efekty w postaci:

  • szybciej spadającej wagi
  • ogólnie lepszego samopoczucia
  • brak problemów trawiennych
  • uczucie lekkości

Korzyści jest więc dużo, dlatego nie należy zaniedbywać swojej diety i świadomie wybierać produkty, które odpowiednio przysłużą się dobrej pracy naszego organizmu i wpłyną również dobrze na nasz wygląd zewnętrzny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *